آپشن AFS یا سیستم چراغ های تطبیقی چیست؟

سیستم چراغ های تطبیقی چیست؟

AFS مخفف adaptive front-lighting system یا همان سیستم روشنایی تطبیقی چراغ‌های جلویی است که در جهتی می‌چرخند تا به جای مستقیم به جلو، قسمت بیشتری از جاده را که خودرو در حال حرکت است، روشن کند.

روشنایی تطبیقی چراغ های جلو اصطلاحی است که توسط چندین سازنده از جمله هوندا، مزدا، تویوتا و دیگران استفاده می شود. سایر تولید کنندگان نام های تجاری خود را دارند، مانند Genesis Adaptive Cornering System و Porsche Dynamic Light System، و همچنین به آنها چراغ های جلوی تطبیقی یا چراغ های منحنی تطبیقی می گویند.

چراغ های جلوی تطبیقی می توانند لامپ های هالوژن، لامپ های تخلیه با شدت بالا یا لامپ های دیود ساطع کننده نور داشته باشند. یک موتور الکتریکی چراغ ها را بر اساس زاویه فرمان یا در برخی وسایل نقلیه بر اساس حسگرهایی که جاده پیش رو را نظارت می کنند، روشن می کند. برخی از سیستم ها همچنین برای محاسبه میزان چرخش چراغ ها و سپس تغییر ارتفاع الگوی نور، به سنسورهای سرعت خودرو مجهز هستند.

اگرچه سیستم‌های AFS در جزئیات متفاوت هستند، اما معمولاً چراغ‌های جلوی نور پایین را تا ۱۵ درجه می‌چرخانند. در برخی از سیستم ها، چراغ جلوی سمت راست کمتر از سمت چپ می چرخد. علاوه بر این، در یک پیچ ۹۰ درجه با سرعت کم، ممکن است در برخی سیستم‌ها فقط چراغ جلو در سمت پیچ بچرخد، اما در جاده‌های منحنی، چراغ‌های جلو عموماً پشت سر هم می‌چرخند.

برخی از سیستم‌های چراغ‌های جلوی تطبیقی شامل نورهای بالای خودکار هستند که وقتی ترافیک جلو را از هر جهت تشخیص می‌دهند به نور پایین تغییر می‌کنند.

تاریخچه سیستم چراغ های تطبیقی

برخی از مورخان اولین استفاده از روشنایی تطبیقی جلو را به تاکر ۱۹۴۸ نسبت می دهند، خودرویی که چندین ویژگی نوآورانه داشت اما به دلیل شکست شرکت تنها پس از ساخت ۵۱ خودرو، تولید انبوه نشد. تاکر دارای دو چراغ جلو ثابت و چراغ سوم در مرکز بود که در جهت چرخش خودرو می چرخید و «چشم سیکلوپ» نام داشت.

با این حال، برخی از خودروها در اوایل قرن بیستم دارای چراغ‌هایی بودند که از طریق یک پیوند مکانیکی به فرمان می‌چرخیدند.

در دوران مدرن، چراغ‌های جلوی تطبیقی در اوایل دهه ۲۰۰۰ برای اولین بار در مدل‌های لوکس وارد شدند. مانند سایر نوآوری ها، این فناوری به برندهای ارزان قیمت مانند مزدا، هیوندای، فورد و هوندا گسترش یافته است.

سیستم چراغ های تطبیقی تیگو ۸ پرو و تیگو ۸ پرو مکس

در ایران نیز با ورود خودروهای چینی به کشورمان در مدلهای جدیدتر که در سالیان اخیر آپشن AFS یا همان سیستم چراغ های تطبیقی در خودروهایی همچون تیگو ۸ پرو ، تیگو ۸ پرومکس و … وجود داشت که متاسفانه در خودروهای ایرانی شاهد همچین آپشنی نیستیم. این آپشن حتی از نظر ایمنی نیز میتواند به رانندگان کمک کنند که در شب رانندگی بهتری داشته باشند و از بروز حوادث جلوگیری کنند.

مفاهیم ایمنی

در تمام سیستم‌ها، سازندگان ادعا می‌کنند که با هدف‌گیری چراغ‌های جلو در جهتی که وسیله نقلیه در حال حرکت است، دید بهتری را در شب به راننده می‌دهند و تحقیقات موسسه بیمه ایمنی بزرگراه نشان می‌دهد که آنها مزایایی را ارائه می‌دهند.

IIHS چراغ‌های جلو را به‌عنوان بخشی از تست‌های ایمنی خود ارزیابی می‌کند، و لازم است که خودروها رتبه خوب یا قابل قبول را برای عملکرد چراغ‌های جلو کسب کنند تا بالاترین رتبه کلی خودرو Top Safety Pick Plus را دریافت کنند.

اکثر خودروهایی که امتیاز خوبی برای عملکرد چراغ‌های جلو دریافت می‌کنند، خودروهایی با چراغ‌های منحنی تطبیق‌پذیر هستند و تنها تعداد انگشت شماری از مدل‌های خوب به نورپردازی تطبیقی مجهز نیستند. به عنوان مثال، مدل‌های Lexus UX با چراغ‌های جلوی تطبیقی امتیاز خوبی برای عملکرد چراغ‌های جلو دریافت کردند، اما مدل‌های بدون آن ضعیف ارزیابی می‌شوند. هر دو از چراغ های LED پروژکتوری استفاده می کنند.

با این حال، برخی دیگر حتی با چراغ‌های جلوی تطبیقی واجد شرایط دریافت Top Safety Pick Plus نیستند، مانند برخی از نسخه‌های مزدا CX-30 که قبل از اکتبر ۲۰۲۰ ساخته شده‌اند (نسخه‌های بعدی پس از اصلاح چراغ‌های جلو، بالاترین امتیاز کلی را دریافت کردند).

یک گزارش IIHS در سال ۲۰۲۰ بیان کرد که چراغ‌های جلوی منحنی با کاهش ۵٫۸ درصدی در دفعات ادعاهای خسارت مالی و کاهش ۱٫۱ درصدی در دفعات ادعاهای برخورد همراه است. اما نکته منفی این بود که ۴٫۷ درصد افزایش در شدت ادعاهای برخورد یا میانگین هزینه ادعاهای مالکان وسایل نقلیه مجهز به چراغ‌های منحنی تطبیق‌پذیر وجود داشت.

IIHS اشاره کرد که چراغ های جلوی منحنی تطبیق پذیر گران تر از چراغ های هالوژن معمولی هستند. به عنوان مثال، در آن زمان، مجموعه چراغ‌های جلوی تطبیقی سوبارو اوت‌بک ۲۰۱۷ ۶۵۷ دلار در مقابل ۳۵۵ دلار برای مجموعه چراغ‌های هالوژن معمولی هزینه داشت.

برای خرید لوازم یدکی تیگو ۸ پرو به صفحه محصولات تیگو ۸ پرو مراجعه کنید.

سوران پارت واردکننده لوازم یدکی تیگو ۸ پرو به صورت وارداتی

 

نوشته قبلی

آتش سوزی در خیابان امیر کبیر

نوشته بعدی

کروز کنترل تطبیقی یا همان ACC چیست و چگونه کار می کند؟

2 دیدگاه در “آپشن AFS یا سیستم چراغ های تطبیقی چیست؟

  1. کاش همه ی ماشین ها همچین آپشنی داشتن تا حداقل کمی از تصادفات کشورمون کم میشد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

ایجاد حساب کاربری
× قیمت کالا را استعلام بگیرید