پمپ کلاچ بالا برلیانس سری ۳۰۰
پمپ کلاچ بالا برلیانس سری ۳۰۰ محصولی وارداتی از کشور سازنده خودروی برلیانس ، چین می باشد.
برای توضیح عملکرد بهتر پمپ کلاچ بالا نیاز به توضیح مختصری در مورد روش کار کلاچ است.
کلاچ در اصل کلمه ای با ریشه آلمانی به معنای اتصال است.
در واقع کلاچ به قطعه ای اطلاق می شود که وظیفه وصل کردن دو قطعه از هم و یا فصل کردن آن دو قطعه از هم می باشد.
کلاچ را در زبان انگلیسی به صورت (Clutch) می نویسند ولی با وارد شدن این لغت به زبان فارسی به صورت محاوره ای “کلاج” و “کلاژ” هم مورد استفاده قرار گرفت.
کلاچ همانطور که از نامش بر می آید دارای دو وظیفه اصلیست.
-
برقراری اتصال:
وصل کردن قطعه مولد نیرو یا همان موتور خودرو به قطعه انتقال نیرو یا همان جعبه دنده برای به حرکت در آوردن چرخ ها.
-
تعویض دنده:
در واقع در این مرحله با گرفتن کلاچ ارتباط میان دیفرانسیل(انتقال نیرو) و موتور (مولد نیرو) قطع می شود. بعد از تعویض دنده و رها ساختن کلاچ ، مجدد این دو ارتباطشان بر قرار می شود.
این ارتباط مجدد ، خود می تواند دو حالت داشته باشد:
-
اول:
افزودن دنده و به اصطلاح سبک کردن دنده جهت افزایش سرعت.
-
دوم:
کم کردن دنده و یا همان سنگین کردن دنده که اصطلاحا به معکوس کشیدن هم معروف است.
این عمل یا برای جلوگیری از گرفتن شتاب خودرو (به عنوان مثال در سراشیبی ها) و یا برای شتاب گرفتن خودرو (در سربالایی ها)می باشد.
شایان ذکر است که برای جلوگیری از خاموش شدن موتور خودرو برای توقف کامل لازم است تا ماشین در حالت خلاص قرار بگیرد.
در این حالت به کمک کلاچ قطعه مولد نیرو از انتقال نیرو جدا می شود و مجدد درگیر نمی شود.
با توضیح نحوه عملکرد سیستم کلاچ می توان به کار پمپ کلاچ بالا و پمپ کلاچ پایین پرداخت.
در واقع کار پمپ کلاچ را می توان با یک مثال ساده توضیح داد.
زمانی که بخواهید یک جسم سنگین را به کمک طناب به سمت بالا بکشید کاری دشوار است.
برای سهولت کار از قرقره کمک گرفته می شود.
هرچه تعداد قرقره ها بیشتر کار ساده تر صورت می پذیرد.
دقیقا مثل عمل کلاچ گیری که بدون وجود پمپ کلاچ بالا و پایین کاری دشوار است.
قابل استفاده برای مدل های:
- برلیانس اچ ۳۲۰ / Brilliance H320
- برلیانس اچ ۳۳۰ / Brilliance H330
نقد و بررسیها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.