همانطور که می دانید وجود فشار هایی که از سمت شرکت های خارج از ایران در جهت تحریم کشور به ما وارد شده است تلاش سازندگان و تولید کنندگان را بر آن داشته که عمده لوازم مصرفی و کالا ها را به صورت خود کفا در ایران تولید کنند.
در همین راستا با خروج برخی از شرکت های تولید خودرو که قبل از تحریم ها با ایران همکاری داشتند دولت و مسئولین را به سمت خودرو سازی با تولید لوازم و قطعات داخلی هدایت کرده است.
تا شاید از این مسیر بتوانند بار دیگر خودروهایی که بر اثر تحریم مونتاژ و تولید آنها مقدور نبود باز گرداند.
یکی از این شرکت ها که با ایران قطع همکاری کرده است شرکت خودرو سازی رنو می باشد.
از این رو با توجه به طراحی های اولیه ای که در سالهای گذشته توسط دانشجویان دانشکاه علم وصنعت انجام شده بود و در حد طرح باقی ماند این بار سایپا به صورت جدی تر پیگیر ساخت خودرو تندر یا ال ۹۰ توسط طراحان ایرانی شد.
نام اولیه آن تا این لحظه P90 در نظر گرفته شده است و طراحی های ابتدایی خبر از یک ظاهر مدرن و جوان پسندتر دارد.
در واقع هم از نظر ظاهری و هم از نظر داخلی ارتقا پیدا کرده است و سطح ایمنی آن نیز از تندر قدیمی بالاتر است.
تلاش بر آن است که این خودرو با استاندارد ۸۵ گانه ایران نیز همخوانی داشته باشد.
از لحاظ تغییر ظاهری می توان به چراغ های جدیدتر در کاسه متفاوت و همچنین DAY LIGHT یا همان چراغ روشنایی در روز و لنز پرتاب نور اشاره داشت.
از سوی دیگر درب موتور و گل گیر ها نیز تغییراتی داشته است.
البته شاید تا حدودی شمایل دنا یا ساینا را به خاطرمان بیاورند.
در طراحی عقب خودرو نیز تغییراتی در ظاهر همیشگی خودروهای اکونومی رنو به وجود آمده و شاید کمی به روز تر دیده شود.
پیش بینی می شود این خودرو حدود سال ۱۴۰۱ به بازار وارد شود و از آن جهت که اکثر قطعات داخلی سازی شده ، شاید بتوان گفت قیمت تمام شده آن نیز پایین تر از خودرو های مشابه باشد.
امید آن راداریم که با تکیه بر دانش و خلاقیت مهندسان ایرانی بتوانیم به تولید محصولات داخلی با کیفیت و هزینه کمتر برسیم.